Friday, May 8, 2009

39. Masuk U.

Sekarang, musim anak anak lepasan SPM menerima tawaran bagi melanjutkan pelajaran seterusnya. Teringat masa aku dulu pada tahun 1985, dimana aku menerima tawaran belajar di UTM dalam bidang pengajian Kejuruteraan Awam.

Aku cuma mengikut kengkawan yang lain memilih bidang tersebut walau sebenarnya aku tahu aku tidak meminati mata pelajaran Fizik, Kimia dan Matematik Tambahan. Dan akhirnya, aku gagal di semester ketiga pengajian. Jadi, anak anak semua, pilihlah bidang yang kita mampu terokai dan ikut kata hati sendiri dalam mencari ilmu. Jangan jadi macam aku.

Waktu pendaftaran masuk ke UTM, aku menaiki bas berseorangan ke KL. Tiada emak dan bapa yang hantar.Nasib baik masa tu ada saudara jauh jauh yang berada di sana. Di rumah dialah aku menumpang sebelum mendaftar. Dan seingat aku, pada masa tu, semua bas dari Pantai Timur menggunakan Medan Tuanku sebagai terminal di KL. Jenuh juga, jadi rusa masuk kampung.

Aku ditempatkan di Kolej Kedua UTM di Kg Baru. Letih juga naik bas turun bas ke kampus. Jika kelas sampai jam 5, kami cuma boleh lepak saja di kawasan kampus. Masa tu, aku dapat biasiswa JPA sebanyak RM1500 satu semester. Dan ramai geng lain yang beli motor. Aku tak beli pun. Duit habis gitu saja. Merasalah sekejap dapat biasiswa.

No comments:

Post a Comment