Tuesday, March 24, 2009

29. Seminggu di kampung.

Sempena cuti persekolahan baru lalu aku mengambil cuti selama seminggu pulang ke kampung. Perkara pertama yang dibuat di kampung ialah mencari penebang pokok untuk menebang pokok durian di belakang rumah kerana bimbang akan ketinggiannya akan menyebabkan ianya tumbang dan menimpa rumah.

Penebang pokok ini berasal dari Thailand dan sememangnya lima bintang patut diberikan kepada beliau kerana kerjanya yang begitu " super " dan sempurna sekali. Upahnya cuma RM30 ringgit saja.

Antara perkara yang tidak pernah dilepaskan semasa di kampung ialah menziarahi Pasar Besar Tanah Merah.

Tujuannya ialah untuk menikmati mee kuah yang rasanya sungguh sedap sekali....

Inilah rupa mee yang dipesan. Hirup kuahnya sampai licin sudah menjadi kegemaran kami sekeluarga.

Di samping itu, menzarahi bandar Kota Bharu dan menginap di salah senuah hotel di sini. Gambar menunjukkan Yaya sedang menunggu kolam renang di buka.

Di sini, kolam di buka dari 10.00 pagi hingga 2.00 petang untuk pengunjung wanita dan dari 3.00 petang hingga 7.00 malam untuk lelaki.

Pada paginya pula, sempat singgah di Dataran Ilmu, tempat di mana MB Kelantan mengadakan tazkirah pada setiap hari Jumaat. Tapi sayang, semasa kami sampai orang lain sudah pulang...cuma tinggal sedikit sahaja peniaga yang masih berjualan.

Tidak lupa juga, sempat singgah di Pantai Seri Tujuh, Tumpat bagi menemankan seorang rakan yang kebetulan ada hal di sana. Sempat juga singgah di chalet terapung yang ada di sana.

Pemandangan dari chalet terapung.

Hari terakhir di kampung, aku mengambil kesempatan untuk memetik daun misai kucing untuk diminum air nya. Mak kata ia berkhasiat bagi menurunkan tekanan darah tinggi dan kencing manis.

Pada pertengahan jalan balik ke Manjung, berhenti rehat di Puncak Titiwangsa di Lebuhraya Timur Barat.

Pemandangan dari puncak Titiwangsa, sungguh tenang dan damai. Menyejukkan mata memandang.

Akhir sekali, singgah di Pusat Rekreasi Guar, Manong bagi menghilangkan kepanasan.
Semoga lain kali dapat lagi menjengah orang tua di kampung, selagi mampu dan berpeluang. Cuma ini saja yang dapat dicurahkan bakti kepada mereka, kekangan pekerjaan menjadi halangan untuk bersama mereka setiap masa. Semoga Allah mempermudahkan urusan mereka setiap masa. Insya Allah.

2 comments:

  1. wah, mesti seronok sakan balik kampung kan. Hehe

    ReplyDelete
  2. Seronoknya sampai tak boleh nak cerita...kalau balik, aku selalu gambarkan bahawa aku ni pelawat datang melawat ke Kelate.

    ReplyDelete